Skåningar!

”Åh, jag vill också åka rullor”, utbrast jag igår när jag och några av mina kursare stod och vaktade fritidsbarnen.

”Va? Vad pratar du om?”, utbrister smålänningen som står närmast mig?

”Ja, rullor”, säger jag och pekar förbryllat mot barnen på sina rullskridskor.

”Hahahahahaha. Rullor, säger ni det? Herreguuuud. Det heter ju in lines!”

Vi skåningar har det minsann inte lätt ibland =) Hittade precis det här:

Så vet du att du är en äkta skåning:

  • du inte har en huskatt utan en bonnakatt.
  • du vet att ålarens och kålhuvvu ska ses som förolämpning och inte alls handlar om mat!
  • du inte struntar i något utan bangar något!
  • du inte kastar, du hottar liten boll.
  • ni lekte pjätt när ni var små.
  • du förstår hur man är om man är en " fubbick"
  • du beställer en "cocka" i stället för en "cola"
  • du vet att mög kan ersätta i princip vilket ord som helst när saker inte riktigt går som du har tänkt.
  • du anser att Stockholm är norra Sverige.
  • du inte fattar varför folk åker till fjällen, alperna ligger lika nära och backarna är dubbelt så långa.
  • du hejar på HIF/MFF och ger dig aldrig i en diskussion mot någon som hejar på det andra laget. När du däremot träffar någon som inte hejar på HIF/MFF, men som klankar ner på motståndarlaget så försvarar du dem, fast du naturligtvis aldrig skulle erkänna det för din ärkefiende.
  • du pratar flytande danska efter för stort intag av världens antagligen bästa öl.
  • du hoppas att Skånes alla grävmaskinister skulle vilja alliera sig för att vi en gång för alla ska frigöra oss från de självgoda stockholmarna.
  • du inte behöver fråga vad en "rullebör" är.
  • röv inte alls är något vulgärt.
  • du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska.


Kommentarer
Postat av: mama

ÄLSKAR SKÅNE oj caps lock.

2009-09-30 @ 21:09:57
URL: http://naughtyandmama.blogg.se/
Postat av: Sriwanna

sv: Har du inga tvkanaler nu? Dax att skaffa då ju!Varifrån Skåne kommer du ifrån? :)

2009-09-30 @ 23:12:55
URL: http://sriwanna.blogg.se/
Postat av: Casssandra

hehe jaa verkligen :) men det är dock inte utsidan som mäter hur lycklig man är!

2009-10-02 @ 12:07:43
URL: http://enbloggomsandrasliv.blogg.se/
Postat av: Rebecca Utan Räkor

Jag fattar det mesta. Men pjätt?



Och ändåphar jag halva släkten i skåne

2009-10-13 @ 09:51:23
URL: http://alltutom.blogg.se/
Postat av: Anonym

va ni på Ängavallen?. Shit där gick åsså hungri ifrån när vi käkade där med jobbet för 1-2 år sen. Bangar e ju egentligen att man fegar ur,från Danskans e du bange? e du rädd asså. Säger verkligen folk huskatt? ja trodde de va en bonnakatt överallt

2009-10-15 @ 23:12:49
URL: http://denperfektapartnern.blogspot.com
Postat av: Anonym

Haha, gräv bort Skåne och gör min språkförmåga en tjänst! haha! (Y)



Ha det gött! =))

2009-10-22 @ 22:18:25
Postat av: Henrik - Pers perversa verser

Plus att skåningar inte tycker det är särskilt skräckinjagande att få en spark på "ballarna" haha :)

2009-12-01 @ 01:25:49
URL: http://www.flyingface.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0